Oddychamy nimi codziennie, często nieświadomie. Zarówno podwyższona zawartość pyłów zawieszonych w powietrzu, jak i dwutlenek azotu pochodzący z rur wydechowych naszych samochodów, to cisi zabójcy, których skutki zdrowotne odczuwamy latami. Polska od lat zmaga się z jednym z najwyższych poziomów zanieczyszczeń powietrza w Europie. Największe miasta, takie jak Kraków, Warszawa, Katowice czy Wrocław, gdzie samochody odpowiadają za znaczną część emisji, są szczególnie dotknięte tym problemem.
- Światowa Organizacji Zdrowia zbadała, jaki poziom zanieczyszczeń powietrza jest bezpieczny dla zdrowia. Wg. tych zaleceń nawet stężenia spełniające polskie normy mogą być szkodliwe.
- W dużych polskich miastach w porównaniu z mniejszymi miejscowościami rośnie rola spalin samochodowych jako źródła smogu. Kluczowym z zanieczyszczeń transportowych jest dwutlenek azotu, którego wysokie poziomy notuje się m.in. w Warszawie, Katowicach i Krakowie.
- Chociaż połowa mieszkańców okolic Krakowa uważa, że smog transportowy wpływa na zdrowie w niewielkim stopniu, lekarze wymieniają szereg chorób, do których się przyczynia.
- Rozwiązaniem, które mogłoby zmniejszyć ilość spalin są strefy czystego transportu. Eksperci wskazują na europejskie miasta, gdzie przyniosły one poprawę powietrza.
“Czy jest dziś smog?”
![[źródło: Polski Alarm Smogowy]](https://prowly-prod.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4323/assets/747419/large-74f5bd374fa8f1bd049d3ac2058e362f.jpg)
[źródło: Polski Alarm Smogowy]
- Pył PM2.5 (najdrobniejszy i najgroźniejszy pył) - stężenia nie powinny przekraczać 5 µg/m³ średniorocznie i 15 µg/m³ w ciągu doby.
- Pył PM10 (nieco większe cząsteczki) - stężenia powinny być poniżej 15 µg/m³ rocznie i 45 µg/m³ na dobę.
- Dwutlenek azotu (NO₂), który pochodzi głównie ze spalin samochodowych- - stężenie nie powinno przekraczać 10 µg/m³ średniorocznie.
- Ozon (O₃), który nasila się w upalne dni, stężenie powinno być poniżej 100 µg/m³ w ujęciu 8-godzinnym
- Dwutlenek siarki (SO₂), który pochodzi głównie ze spalania węgla - stężenienie powinno przekraczać 40 µg/m³ w ciągu doby.
Smog, czyli zanieczyszczone powietrze, powstaje w wyniku oddziaływania różnych tlenków, metali i lotnych związków organicznych z mgłą i promieniowaniem słonecznym. W Polsce podstawowe źródła emisji zanieczyszczeń pochodzą z transportu drogowego oraz procesów spalania ze źródeł komunalnych i bytowych. Jednym z parametrów zanieczyszczenia powietrza jest pył zawieszony (PM), będący złożoną mieszaniną cząsteczek stałych i cieczy. Gdy stężenie pyłów oraz poziom dwutlenku azotu przekraczają dopuszczalne normy, możemy mówić o smogu – zjawisku, które szczególnie w sezonie grzewczym staje się realnym zagrożeniem dla zdrowia mieszkańców polskich miast.
Co nas truje, co nas ratuje?
Jak smog wpływa na nasze zdrowie?
- Złośliwe nowotwory mózgu – badanie opublikowane w czasopiśmie "Neuro-Oncology" analizowało związek między długotrwałym narażeniem na zanieczyszczenia powietrza a ryzykiem wystąpienia nowotworów mózgu. W ramach projektu ESCAPE (European Study of Cohorts for Air Pollution Effects) przeanalizowano dane z 12 europejskich kohort obejmujących łącznie 282 000 dorosłych osób, stwierdzając związek między długotrwałym narażeniem na cząstki stałe PM2.5 pochodzące z ruchu drogowego a występowaniem złośliwych nowotworów mózgu.
- Schorzenia układu oddechowego – wdychanie zanieczyszczonego powietrza może powodować przewlekłe stany zapalne, nadwrażliwość oskrzeli i spowolniony rozwój płuc. Dzieci mieszkające w rejonach o wysokim poziomie smogu częściej chorują na astmę, zapalenia oskrzeli i miewają przewlekły kaszel.
- Negatywny na układ krążenia – spaliny samochodowe zawierają ultradrobne cząstki, które mogą przenikać do krwiobiegu, przyczyniając się do miażdżycy, nadciśnienia i zwiększonego ryzyka zawału serca w dorosłym życiu.
- Osłabienie układu odpornościowego – wbrew dominującym opiniom, zanieczyszczenia z transportu oddziałują nie tylko na układ oddechowy. Mogą również znacząco osłabiać odporność organizmu, zwiększając podatność na infekcje. Coraz więcej badań wskazuje także na ich rolę w rozwoju chorób autoimmunologicznych oraz alergii, takich jak atopowe zapalenie skóry czy alergie pokarmowe.
- Wyniki licznych badań naukowych dowodzą, że zanieczyszczenia powietrza emitowane przez samochody przyczynia się do zachorowalności na choroby oddechowe (takie jak astma, zakażenia oddechowe) oraz krążeniowe, w tym zawał serca. U osób narażonych na wyższe stężenia tych zanieczyszczeń obserwuje się też większe ryzyko przedwczesnego zgonu, zwłaszcza zgonu z powodu chorób krążeniowych oraz raka płuc. Emisje przyczyniają się do szeregu innych problemów ze zdrowiem, w tym także do spowolnienia rozwoju poznawczego dzieci. Ograniczenie ruchu starszych samochodów z silnikiem Diesla emitujących szczególnie dużo zanieczyszczeń, przyczyni się do poprawy zdrowia mieszkańców.
Dr hab. Michał Krzyżanowski, profesor wizytujący w Zespole Badań Środowiskowych w Akademii Zdrowia Publicznego na Imperial College London oraz doradca Światowej Organizacji Zdrowia (WHO)
- opóźnionego rozwoju płuc,
- większej podatności na infekcje dróg oddechowych,
- zaostrzenia astmy i alergii,
- problemów neurologicznych - smog natychmiastowo wpływa negatywnie na uwagę, koncentrację dzieci i ich możliwości w nauce
Czy poprawa jest możliwa?

Źródło: https://poland.cleancitiescampaign.org/wplywsct/
- GIOŚ jako główne przyczyny występowania przekroczeń norm wskazuje emisje związane z komunikacją samochodową. Przekroczenia koncentrują się głównie w centralnych częściach dużych aglomeracji, gdzie dodatkowo występują niekorzystne warunki przewietrzania. Wśród możliwych działań naprawczych wymienia się m.in. wprowadzanie stref ograniczonej emisji komunikacyjnej, stosowanie nowoczesnych niskoemisyjnych paliw i technologii transportowych, promowanie transportu zbiorowego oraz rozbudowę jego sieci – z zapewnieniem wysokiej jakości usług odpowiadających na potrzeby mieszkańców. W osiąganiu tych celów ważną rolę odgrywają również kampanie edukacyjne i społeczne, promujące korzystanie z transportu zbiorowego, rowerowego, a na krótszych dystansach także pieszego. Istotne jest również prowadzenie kontroli emisji spalin z pojazdów, realizowanych przez odpowiednie służby z użyciem specjalistycznego sprzętu pomiarowego."
Aleksander Szałański, doradca Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.