"Szanowny Panie Prezydencie, My, młode osoby związane z Warszawą, uczennice i uczniowie warszawskich szkół średnich, zwracamy się do Pana z pilnym apelem o podjęcie działań mających na celu poprawę jakości powietrza w stolicy oraz zapewnienie nam - jako młodzieży - bezpiecznego i zdrowego środowiska do nauki, życia i rozwoju." - piszą do Prezydenta Warszawy uczennice i uczniowie warszawskich szkół.
- Pierwszy raz robię z wami wszystkimi coś, co może naprawdę zmienić nasze miasto. Biorę udział w projekcie, ponieważ bardzo denerwuje mnie problem zanieczyszczenia powietrza. Chciałabym, żeby moje pokolenie mogło żyć w świecie, gdzie jest czyste powietrze, gdzie będziemy mogli normalnie oddychać i nie będziemy mieli potem problemów z płucami -
mówi Julia, z liceum Dobra Tu. im. Tosi Kozłowskiej
Chcemy pokazać, że młodzi mają głos i potrafią działać – nie tylko mówić o zmianie, ale ją realnie tworzyć
- opowiada Natalia z XII LO im. H. Sienkiewicza
Działamy, bo mamy dość czekania. Młodzież potrafi działać i pchnąć sprawy do przodu.
- wyjaśnia Ola z XII LO im. H. Sienkiewicza
Marta Trakul-Masłowska
Fundacja Na miejscu
📞 607 753 035
✉️ marta.trakul@gmail.com
🌐 www.namiejscu.org
📸 IG: na.miejscu | FB: Fundacja Na miejscu
WDECH to edukacyjno-społeczny projekt skierowany do uczniów warszawskich liceów. Łączy edukację klimatyczną z działaniami społecznymi i kampaniami tworzonymi przez młodzież.
WDECH to projekt realizowany w ramach programu Breathe Cities, wspieranego przez Clean Air Fund, C40 Cities i Bloomberg Philanthropies. W Warszawie za realizację odpowiada Fundacja Na miejscu, we współpracy z Urzędem m.st. Warszawy (Biuro Edukacji, Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej, WCIES), agencją kreatywną Pacyfika oraz zespołem ekspertów od edukacji, jakości powietrza, urbanistyki i komunikacji. Projekt realizowany jest pod Honorowym Patronatem Prezydenta m.st. Warszawy
Pokazanie, że młodzi ludzie mają głos w sprawach klimatu i transportu. WDECH zachęca do ograniczania transportu spalinowego i wyboru czystych form mobilności. To także konkretna edukacja obywatelska – młodzież nie tylko tworzy kampanie, ale też składa petycję do władz miasta.
100 uczniów i uczennic z 10 warszawskich liceów, m.in. Bednarska Szkoła Realna, Dobra Tu,, Żmichowska, Kołłątaj, Sienkiewicz, Śniadecki, Stevenson, SOS. Pracują w zespołach nad własnymi kampaniami.
To pierwszy w Polsce projekt, w którym młodzi na taką skalę tworzą autorskie kampanie społeczne dotyczące klimatu i mobilności. Projekt oddaje młodzieży realną sprawczość.
🔹 Priorytet dla transportu publicznego – rozwój sieci buspasów
🔹 Lepsza komunikacja z obrzeży miasta – wyrównanie cen biletów dla osób uczniowskich i częstsze kursy 🚌
🔹Bezpieczna i przyjazna komunikacja – więcej kultury w środkach transportu
🔹 Więcej tras rowerowych – spójne i bezpieczne ścieżki dla rowerzystów 🚲
