- 20 maja 2025 w ramach Samorządowego Kongresu Klimatycznego w Łodzi odbędzie się konferencja SCHOOLS OF RESILIENCE, skierowana głównie do osób kształtujących przyszłość naszych szkół - zarówno pod względem infrastruktury, jak i curriculum, a zatem do decydentów, oraz osób pracujących w samorządach i edukacji.
- Organizatorami wydarzenia są Ambasada Królestwa Danii oraz fundacja Rodzice Dla Klimatu, a uczestnikami naukowcy, eksperci i aktywiści z obszaru zrównoważonego rozwoju, a także przedstawiciele samorządów i administracji państwowej.
- Celem konferencji jest wyjście poza wąsko pojmowaną funkcję szkoły jako miejsca wyłącznie przyswajania wiedzy lekcyjnej na rzecz przestrzeni budowania rezyliencji, czyli odporności na kryzysy i wyzwania przyszłości.
- Twórcy wydarzenia proponują nowe podejście do szkoły: jako zdrowego, zielonego budynku, jako podstawy tkanki miejskiej i społecznej, oraz jako miejsca kształtowania postaw demokratycznych.
Edukacyjna rola szkoły nie kończy się na nauczaniu podstawy programowej. Dla wielu osób, także tych, które dawno temu zdały maturę, to ważne miejsce dla ich lokalnej społeczności. To w jaki sposób szkoła funkcjonuje - i w jakim otoczeniu jest osadzona może promować zdrowe nawyki, dobre postawy i wzorce lub wręcz przeciwnie - może utrwalać złe praktyki, wykluczenie, bierność, a nawet przyczyniać się do problemów zdrowotnych, takich jak przewlekły stres, spadek odporności czy choroby związane ze złą jakością powietrza i brakiem ruchu.
O kluczowej roli szkół w budowaniu społecznej odporności na wyzwania XXI w. porozmawiają eksperci z wielu obszarów podczas pierwszej się konferencji SCHOOLS OF RESILIENCE - szkoły dla zdrowia, klimatu i bezpieczeństwa, która odbędzie się we wtorek, 20 maja w Łodzi.

Tuż przed wyborami prezydenckimi – w czasie, gdy Polki i Polacy zadają sobie pytania o priorytety przyszłej głowy państwa – organizatorzy konferencji „Schools of Resilience” zwracają uwagę na temat często pomijany w kampaniach wyborczych: odporność kryzysy, zdrowie dzieci i rola szkoły jako filaru wspólnoty. Czy w Polsce nadchodzi czas, by szkoły stały się strategicznym miejscem realnej zmiany – nie tylko w zakresie edukacji, ale też klimatu, zdrowia publicznego i demokracji?
Rezyliencja to pojęcie pochodzące od angielskiego “resilience”, co w naukach społecznych tłumaczy się jako odporność psychiczną wobec trudności, a w architekturze - jako sprężystość i elastyczność materiałów budowlanych. Na początku tej dekady pojęcie rezyliencji zaczęło być używane całościowo - jako niezbędna do przetrwania cecha struktury społecznej.
Trzy panele, trzy wizje rezylientnej szkoły
1) Szkoła jako zdrowy budynek
2) Szkoła jako serce tkanki miejskiej
3) Szkoła jako mekka demokracji
Wydarzenie odbywa się pod patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskie, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministry ds. Społeczeństwa Obywatelskiego, oraz Instytutu Ochrony Środowiska. Państwowego Instytutu Badawczego.
Więcej informacji:
Kamila Kadzidłowska, Rodzice dla Klimatu, k.kadzidlowska@rodzicedlaklimatu.org, 508-138-999
Katarzyna Wojda, Green Transition Expert,Ambasada Królestwa Danii, katwoj@um.dk
Magdalena Gendźwiłł, Communication and Public Diplomacy Officer, Ambasada Królestwa Danii, maggen@um.dk Communication and Public Diplomacy Officer, Ambasada Królestwa Danii, maggen@um.dk