Wyniki największego badania świadomości smogowej Polek i Polaków
Rozwój transportu zbiorowego, budowanie dróg rowerowych, wytyczanie buspasów, a nawet strefy czystego transportu mają poparcie większości Polek i Polaków. Spaliny samochodowe są dziś postrzegane jako istotny problem, szczególnie uciążliwy dla mieszkańców dużych miast.
- Fundacja More in Common we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym i agencją Profeina przeprowadziła wiosną największe jak dotąd badanie opinii i postaw Polek i Polaków wobec zagadnień związanych z zanieczyszczonym powietrzem. Oparty na badaniu ilościowym i jakościowym raport “Pełną piersią? Polki i Polacy o smogu i jakości powietrza” pokazuje, jak po przeszło dekadzie walki o zdrowe powietrze postrzegamy działania antysmogowe.
- Badanie uwidacznia różnice w podejściu do smogu powiązane z miejscem zamieszkania. Osoby z dużych miast częściej za zły stan powietrza winią spaliny samochodowe.
- 52% badanych z dużych ośrodków (i 48% ogółem) jest za ograniczaniem roli samochodów w miastach. Najmniej kontrowersji wzbudzają inwestycje w transport publiczny (86% poparcia) i drogi rowerowe (82%).
- Aż 68% respondentów mieszkających w miastach popiera ograniczenie napływu najbardziej emisyjnych samochodów do Polski.
- 65% osób z dużych miast (i 56% ogółem) popiera tworzenie stref czystego transportu.
W miastach smog ma zapach spalin… co przekłada się na poparcie dla SCT

Czysty transport to ten zbiorowy?

Nota metodologiczna
Badanie “Pełną piersią? Polki i Polacy o smogu i jakości powietrza” zrealizowane przez Fundację More in Common Polska we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym i agencją Profeina składało się z dwóch etapów: jakościowego i ilościowego. W ramach badań jakościowych przeprowadzono dziesięć wywiadów fokusowych w marcu i maju 2025 r., obejmujących mieszkańców z siedmiu segmentów społecznych, zarówno z dużych miast, jak i mniejszych miejscowości dotkniętych problemem smogu. Badanie ilościowe przeprowadzono we współpracy z agencją badawczą Opinia 24 w kwietniu 2025 r. metodami CATI i CAWI, na próbie ogólnopolskiej (N=1200) oraz czterech próbach miejskich, co dało łączną wielkość próby N=2400.